Gehoor en Zicht

De kleine wereld van Machteld Cosee

56 min - 2015

Hoe leef je je leven als je weet dat je wereld op een dag donker en stil kan zijn? Op haar zeventiende verjaardag krijgt Machteld Cossee het vonnis van de dokter: ze is slechthorend, ze zal doof worden en op termijn ook blind. Hoe meer haar zicht en gehoor achteruit gaan, hoe erger de frustraties van Machteld Cossee groeien.

Voor het donker word

77 min - 2019

De zusjes Lotte (18) en Roos (16) hebben allebei het syndroom van Usher. Dit betekent dat ze binnenkort zowel doof als blind worden. Ze weten niet hoe snel dat zal gaan, maar zien en horen nu al een stuk slechter dan hun leeftijdsgenoten.

Sam

55 min- 2010

Ria Bremer ontmoet Sam voor het eerst in 1992, voor het AVRO-programma Vinger aan de Pols. Zijn levensverwachting is dan minder dan een jaar. Bij het maken van de film was het uitgangspunt negentien jaar geleden: het volgen van de beslismomenten in een leven dat nog maar een paar maanden kon duren, volgens de artsen. Maar Sam is er nog steeds en zijn vreugde wint het nog steeds van zijn verdriet. Een leven dat blijft verbazen.

Gracious

15 min- 2018

Gracious (16) is doof en communiceert in gebarentaal. Een tijd geleden, tijdens een logeerpartij bij haar grootmoeder, is ze verkracht door haar neef. Grootmoeder wilde het niet geloven, maar gelukkig ging haar moeder met haar naar de politie. Toch is Gracious nog steeds boos. Ze doet tevergeefs haar best om het vreselijke voorval te vergeten. Op school houdt ze zich afzijdig, en ze heeft weinig vertrouwen meer in andere mensen. Zal ze ooit weer gelukkig worden?

Geluiden

19 min- 2012

De 12-jarige Mazin is doof en staat aan de vooravond van een operatie waardoor hij straks kan horen. Mazin is reuze nieuwsgierig naar al die nieuwe geluiden. En straks kan hij misschien eindelijk met zijn familie praten. Maar Mazin worstelt ook met de vraag of hij wel een goede keus heeft gemaakt. Wat voor een heel nieuwe wereld komt er dan op hem af? Hoe zal de wereld klinken? En zullen de geluiden zijn leven veranderen?

Doof Kind

71 min- 2018

Is doof zijn een handicap? Volgens de dove Tobias is dit helemaal niet het geval. Tobias is doof geboren en weet niet beter dan te communiceren in gebarentaal. In deze documentaire van Alex de Ronde, de vader van Tobias, zien we hoe Tobias opgroeide. Zijn broer en vader kunnen wel horen, maar leerden gebarentaal om met Tobias te kunnen communiceren.

De Doven

46 min- 2014

De Hokjesman begeeft zich in de dovengemeenschap. Veel Doven die de Hokjesman ontmoet beschouwen het woord 'Doof' als een geuzentitel en zien daarom graag dat het met een hoofdletter D wordt geschreven. Waaruit bestaat die zo gekoesterde dovencultuur nu precies waarover ze spreken in gebaren? En hoe denken de Doven over die grote groep mensen waar ze zich zo vaak toe moeten verhouden: 'de horenden'?

Ik hoor alles

52 min- 2014

Dat de blinde cabaretier Vincent Bijlo nu ook zijn gehoor dreigt te verliezen is een 'stom genetisch foutje', maar geen enkele reden om in de slachtofferrol te schieten. 'Waarom zou ik nu opgeven? Het is toch pas net begonnen?', aldus Bijlo in een recente theatervoorstelling. Het tekent zijn enorme veerkracht. Cabaretier, columnist en Feyenoord-aanhanger Bijlo is sinds zijn geboorte blind. 'Mijn beelden zijn geluiden', zegt hij zelf. Nu zijn gehoor verslechtert, neemt zijn wereld nieuwe vormen aan. In deze documentaire is prachtig te zien hoe Bijlo strijdbaar en vol humor omgaat met zijn nieuwe 'lot'.