Buddy-systeem

Zoek jij een uitdaging naast je studie? Wil jij een medestudent helpen? Of heb je juist behoefte aan extra begeleiding?

Het buddy-systeem is een vrijwillig initiatief waarbij een ouderejaarsstudent wordt gekoppeld aan een (eerstejaars)student. Aan de ‘buddy’s’ kan je vragen stellen over opdrachten, organisaties en daarnaast kan je advies krijgen over de opleiding of misschien ook wel die handige samenvatting. De frequentie van en het soort contact (mail, afspreken, app, online, etc) is volledig aan jullie!

Door eigen studie-ervaringen te delen kan een (eerstejaars)student gemakkelijker wegwijs worden in het studentenleven. Vragen over de opleiding zijn dan sneller beantwoord. Zo maken we voor elkaar het studeren overzichtelijker en nog leuker!

Dus voel jij je geroepen om het aankomende studie jaar een buddy te zijn? Of wil jij nog een extra steuntje in de rug tijdens je eerste jaar?

Lees dan snel verder!

Moet je een expert in studeren zijn om buddy te kunnen worden?

Nee, het is vooral belangrijk dat je weinig tot geen leerbarrières hebt ervaren tot nu toe en dat je voor jezelf een goed werkend studieritme hebt gevonden. Je put vooral uit je eigen ervaring als buddy.

Kan ik bijles krijgen via het Buddysysteem?

Nee, buddy's zijn er niet om bijles te geven (misschien ook een opluchting voor aankomende buddy's). Buddy's kunnen bijvoorbeeld wel helpen met het vinden van een goed studieritme voor de eerstejaarsstudent of het vinden van een balans tussen school/werk/privé.

Kan ik alleen een buddy krijgen als ik problemen heb met studeren?

Nee, buddy's kunnen eerstejaarsstudenten bijvoorbeeld ook helpen om zich thuis te laten voelen in de stad of op de hogeschool.

Ik ben geen eerstejaarsstudent, mag ik de hulp van het Buddysysteem dan wel raadplegen?

Ja, ook in hogere jaren mag je beroep doen op een buddy. Mocht er toch geen buddy zijn die je op weg kan helpen, dan kunnen we altijd nog kijken naar andere opties.

Word ik betaald als buddy?

Nee, het is een vrijwilligersinitiatief, dus kan je het wel op je CV vermelden als vrijwilligersactiviteit.