Racisme en Discriminatie

Het rijksmuseum en de slavernij

55 min - 2021

De documentaire Nieuw licht: Het Rijksmuseum en de slavernij laat van heel dichtbij zien hoe pijnlijk en wrang, maar tegelijkertijd helend en bevrijdend het samenstellen van de slavernijtentoonstelling is. Zeker dankzij de inbreng van mensen met roots in zowel de West (Suriname, Caribisch gebied) als de Oost (Nederlands-Indië). Een hoogst actuele documentaire over de wording van de slavernijtentoonstelling in het Rijksmuseum en Nederlands omgang met het slavernijverleden.

2Doc - Zwarte Limburgers

48 min- 2018

Na de Tweede Wereldoorlog werden er gekleurde kinderen geboren uit relaties met Afro-Amerikaanse bevrijders. De kinderen kregen te maken met discriminatie, vooroordelen en onderdrukking.

Zwart als roet

56 min- 2014

Sunny Bergman onderzoekt de (onbewuste) vooroordelen ten opzichte van huidskleur. Aanleiding zijn de hoog oplopende emoties rond het pietendebat. Zijn we minder 'kleurenblind' dan we zelf denken?

Ik alleen in de klas

74 min- 2016

Een hoge score halen bij de Cito-toets en toch een vmbo-advies krijgen. Met vrienden naar de club en geweigerd worden door de uitsmijter. Grapjes van klasgenoten moeten ondergaan. Het zijn de vormen van alledaags racisme die de kinderen van regisseur Karin Junger en hun vrienden voor de kiezen krijgen.

10 min- 2004

Deel uit de serie Kort!. Korte dreigende film die de kijker confronteert met de vooroordelen over jonge Marokkanen en Turken. De achttienjarige Marokkaanse Khalid verlaat in emotionele staat zijn ouderlijk huis. Hij dringt een school binnen om een weldoordachte beslissing te bekrachtigen.

Black Life Matter

47 min- 2016

In 2013 werd in het Amerikaanse stadje Sanford buurtwachter George Zimmerman vrijgesproken van moord op de 17-jarige Afro-Amerikaanse Trayvon Martin. Onder de hashtag #BlackLivesMatter groeide vervolgens de strijd tegen alle vormen van geweld tegen zwarte burgers uit tot een van de grootste grassroots bewegingen in de Verenigde Staten. Een gesprek met medeoprichter Patrisse Cullors onder meer over de noodzaak tot verzet.

2Doc - Verdacht

53 min- 2018

Hier vertellen veertien Nederlanders over iets wat voor hen alledaagse kost is: op basis van hun huidskleur worden ze regelmatig staande gehouden door de politie en zijn ze op voorhand al verdacht. In de docu vertellen ze wat dat met ze doet, om dag in dag uit etnisch geprofileerd te worden.

2Doc - Wit is ook een kleur

50 min- 2017

Filmmaker Sunny Bergman maakte de documentaire Wit is ook een kleur. Het valt haar op dat we in onze maatschappij het racismedebat vooral wijten aan slecht geïntegreerde immigranten en laagopgeleide PVV-stemmers, maar dat de schuld nooit bij de witte elite wordt gezocht.